יום שבת, 15 בינואר 2011

חיזוקים ועונשים: סוגים, מתי להפעיל ואיך

חיזוקים ועונשים למיניהם הם כלי המסייע בעיצוב התנהגויות ילדים. הם מעצימים היבטים חיוביים ומקטינים עד כדי הכחדה את ההבטים ההתנהגותיים השליליים.
חיזוקים ודרך פעולתם:
חיזוק הוא כל דבר נעים או מהנה הניתן מיד אחרי התנהגות מסוימת וגורם להגברת השכיחות של אותה התנהגות. לפיכך, אנו נשתמש בחיזוקים לאחר התנהגויות אותן אנו מעוניינים לשמר.
דירוג חיזוקים:
  1. חיזוק מלא: הניתן כתגובה מיד אחרי כל התנהגות חיובית
  2. חיזוק חלקי: אשר ניתן כנגד כל התנהגות חיובית אלא לחלק מהן.
סוגי חיזוקים 
  1.  חיזוקים חברתיים: מחוות כגון חיוך, ליטוף ומילוליים כגון: לומר "יפה", "כל הכבוד". אלה חיזוקים זמינים תמיד ומומלץ להשתמש בהם.
  2.  חיזוקים חומריים: כל דבר מוחשי שקבלתו גורמת לנעימות כמו למשל: שוקולד, מתנות.
  3. חיזוקים טבעיים: הפעלת המזגן או כיבויו כדי לגרום לילד ללבוש ליבוש מתאים למשל.
  4. שיטת האסימונים (המתחברת לחיזוקים החומריים ומהווה תחליף להן)
עקרונות מנחים לשימוש בחיזוקים

  1. יש להתחיל בחיזוק מלא ומיידי. כלומר, מיד לאחר כל התרחשות של ההתנהגות  הרצויה. לאחר שההסתברות להתנהגות הרצויה גברה יש לעבור לחיזוק חלקי ומעוכב. מחקרים מראים ששיטה זו משמרת ביעילות רבה את ההתנהגות החיובית מפני הכחדה. 
2. אם אפשר להשתמש בחיזוקים טבעיים או חברתיים רצוי שההתנהגות תהיה מחוזקת בחיזוקים אלו. שימוש יתר על המידה בחיזוקים חומריים יכול לגרום לתלות בחיזוק החומרי כדי שההתנהגות תתרחש בעוד שהמטרה שלנו היא להגיע למצב בו ההתנהגות הרצויה תתרחש גם ללא חיזוק כלל.
3. יש להשתמש במגוון חיזוקים: גיוון החיזוקים תורם לשימור ההתנהגות החיובית. 
4. במצבים בהם התנהגויות הילד בעייתיות ואין על מה לתת חיזוקים חשוב ליצור מצבים בהם יהיה על מה לתת חיזוקים. יש לנסות לחזק כל שמץ של התנהגות בכוון הנכון כדי שבהדרגה תהיה יותר התנהגות רצויה.

  עונשים והשמטות
 עונש :גירוי לא נעים בתגובה להתנהגות בלתי רצויה.
 השמטה. מניעת גירוי נעים (למשל לא לראות טלויזיה) ולא מובילה לגירוי לא נעים כמו בענישה.  הנחיות לשימוש בעונשים והשמטות:
 1. כאמור, תמיד עדיף למנוע גירוי נעים מאשר לתת גירוי לא נעים.
 2. יש לבחור גירוי שאנו יכולים ורוצים לעמוד בו.
3. יש לבחור את הסיטואציות בהן אנו מעונינים לנקוט בצעדים אלו.
4. יש לבחור גירוי פרופורציוני להתנהגות בגינו הוא ניתן. עדיף תמיד להתחיל יותר בקטן ולהגדיל במידת הצורך.
5. ניתן לנסות למנוע את הסיטואציות הבעייתיות על ידי איתור הגירויים בהם ההתנהגות הלא רצויה מתרחשת ושינוי גירויים אלו. 

תגובה 1:

  1. היי

    אני בעד העונש כדרך לחינך את התלמיד אבל הבעיה איך להשתמש בעונש באיזה דרך .

    השבמחק