יום שלישי, 18 בינואר 2011

אנדרוגוגיה - למידת מבוגרים

מתוך "אימון אישי כמודל ללמידת מבוגרים / כרמלה קיט"


האנדרגוגיה - "האמנות והמדע של העזרה למבוגרים ללמוד" היא אחת התיאוריות המובילות בתחום של למידת מבוגרים.
חלק מהתיאוריות המרכזיות בנושא למידת מבוגרים מבוססות על מאפייני המבוגר.
נואלס (Knowles,1987) על בסיס מחקריו, ניסח ארבע הנחות יסוד ללמידת מבוגרים (אנדרוגוגיה).
ההנחות היסוד של האנדרגוגיה:
1. שינויים בתפיסה העצמית - על פי ההנחה הראשונה של האנדרגוגיה, כאשר האדם מתבגר, הוא הופך מישות תלויה לישות המכוונת את עצמה. המבוגר אינו רואה את עצמו כלומד התלוי במורה, אלא כמי שפעיל מתוך הכְוונה עצמית או כיוצר. לשינוי הזה בתפיסה העצמית של המבוגר ארבע השפעות על למידתו: א. יש לנהוג בלומד המבוגר בכבוד ולראותו כיחיד עצמאי
ב. הסיפוק מן הלמידה צריך להיות גבוה מספיק כדי שיוכל לדחוק אצל הלומד המבוגר ניסיון שלילי קודם בלמידה ג. יש להתנגד ללחץ של לומדים מבוגרים להתייחס אליהם כאל ילדים, מפני שהתלות עלולה לעורר כעס והתמרמרות לאחר מכן ד. המבוגרים צריכים לחוות תהליך של התמצאות מחדש (reorientation), לקראת למידה מתוך מכוּונות עצמית.
2. תפקיד הניסיון - המבוגר צובר מטען של ניסיון חיים שהופך למקור עשיר ללמידה, המספק לו בסיס רחב ללימודים נוספים. לפיכך, הוראת מבוגרים מעבירה את הדגש שלה ממסירת ידע באופן סתמי לטכניקות חווייתיות משותפות, כך שהלומדים מסתייעים בחוויות המצטברות שלהם. ככל שדוחים או מתעלמים מהניסיון של המבוגר כאילו מתעלמים ממנו עצמו.
3. מוכנות ללמוד - מוכנות המבוגר ללמידה קשורה למשימותיו הנובעות מתפקידיו החברתיים. המבוגר מוכן ללמידה שהוא זקוק לה, המתייחסת לבעיות השטח שלו והצרכים היום יומיים שלו.
4. אוריינטציה ללמידה - עם ההתבגרות יש שינוי בפרספקטיבת הזמן, מיישום עתידי של הידע הנרכש ליישום מיידי של הלמידה. מכאן שהמבוגר ממוקד יותר בבעיה הדורשת פתרון בנושא מתחום מסוים. המבוגר רוצה ללמוד היום כדי ליישם מחר! האוריינטציה שלו היא של בעיה במרכז.
עקרונות ללמידת מבוגרים
על בסיס הנחות היסוד שכאן ניסח נואלס חמישה עקרונות ללמידה אצל מבוגרים:
1. מבוגרים לומדים כאשר הם חשים שהלימוד מספק צרכים ואינטרסים שלהם. לפיכך, צרכים ואינטרסים יכולים לשמש כנקודת מוצא לתהליכי למידה.
2. האוריינטציה של מבוגרים לומדים ממוקדת בניסיונות חייהם. לפיכך, דרך נכונה לארגון יחידות הלימוד אצל מבוגרים היא מצבי החיים ולא נושאי הלימוד.
3. ההתנסות היא המקור העשיר ביותר ללמידה אצל מבוגרים. לפיכך, הציר המרכזי בלימוד מבוגרים צריך להיות ניתוח ההתנסויות.
4. למבוגרים צורך עמוק להיות בעלי הכוונה עצמית ( self – regulated ) לכן יש לשתף באופן פעיל את הלומדים הבוגרים בדרך החקר והבנת התהליך.
5. ההבדלים האישיים מתחדדים עם הגיל. לכן, בכל למידת מבוגרים צריך לקחת בחשבון את ההבדלים בסגנון, בזמן, במקום ובקצב הלמידה. הדרך המתאימה יותר ללומדים מבוגרים היא הדרכה המותאמת לצורכי הלומד המתחשבת בהבדלים הבין אישיים.
על פי נואלס המנחים והמורים הם מקורות עזר בתהליך החקירה והם מגדירים עצמם כ"מאפשרים" וכ"משאבים".
על בסיס הדברים שכאן, נראה שהלמידה המתרחשת באימון אישי בקבוצה עומדת בכל התנאים והעקרונות שהציב נואלס ללמידת מבוגרים: המתאמנים מגיעים לקבוצה מכווני עניין ומוטיבציה לשינוי בחייהם, מכוונות זו מבוססת על תפיסת האחריות והמחוייבות שלהם להצליח, לממש, להשיג את מטרות החיים שלהם. המפגש בין מתאמנים בקבוצה מזמן מפגש בין מטרות ומחויבויות של אנשים שונים לחייהם, מפגש המעצים את היכולת של כל אחד להתקדם ולממש! הם מביאים לידי ביטוי בקבוצה את ניסיון חייהם בהווה, בעבר ואף בונים את הניסיון העתידי שלהם. הלמידה כולה היא למידה המבוססת על מצבי החיים ושוב – המפגש בין אנשים שונים המגיעים לתוך קבוצה ממצבי חיים שונים והתנסויות מגוונות, מזמין עושר של ידע מצטבר ולמידה הדדית. הלמידה בקבוצה מבוססת כמעט כולה על חקר וגילוי עצמי וסביבתי, המתאמן בקבוצה הוא בו זמנית יחיד ומיוחד אבל גם שותף וחבר בקבוצה מגוונת, הפועלת יחד לקדם אל אחד תפיסתו של נואלס את מנחי הקבוצה - המאמנים - כמאפשרים וכמשאבים, יותר מכל מחזקת ותומכת בעובדה שאימון בקבוצה הנו מודל עוצמתי של למידת מבוגרים!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה