מאז שנות ה-70 נאמר ונכתב הרבה מאד על סוגיית הרפורמה בחינוך או בלשונו של פרופסור בנג'מין לוין מאוניברסיטת טורנטו: " עשו לרפורמה מכירת יתר". זה לא אומר שנושא החינוך לא עלה בעבר לדיון ציבורי, אלא שהתעניינות בנושא רבה עוד יותר בימינו ולא רק בעולם המערבי המפותח.
התיזה המקובלת היום בספרות היא שתהליך הרפורמה בחינוך מושפע באופן מכריע מתהליכים פוליטיים וכלכליים גלובליים ופחות מתהליכים פנים-מערכתיים. בניגוד לתזה זו יש הגורסים כי למערכת החינוך יש די אוטונומיה לנהל את הרפורמות על פי שיקול דעתה.
סיבות לכשלון של רפורמות:
התיזה המקובלת היום בספרות היא שתהליך הרפורמה בחינוך מושפע באופן מכריע מתהליכים פוליטיים וכלכליים גלובליים ופחות מתהליכים פנים-מערכתיים. בניגוד לתזה זו יש הגורסים כי למערכת החינוך יש די אוטונומיה לנהל את הרפורמות על פי שיקול דעתה.
סיבות לכשלון של רפורמות:
- חוסר יציבות פוליטית-שלטונית.
- ציפיות לא ריאליות מהרפורמה.
- אינרציה ביורוקרטית.
- מבנה בעל קשרים רופפים (המורה-ההשגחה העליונה-התלמיד)
- ייבוא של מודלים קיימים ממקומות/מדינות שונות.
- עוצמתם של ארגוני המורים.
- השקעה תקציבית גבוהה מאוד.
- אנרגיה רבה מושקעת במבנה הארגוני ופחות במימד הפדגוגי (תוכן ומהות).
שלוום
השבמחקמצא חן בעניי מה שכתב ולפי דעתי הסיבה העיקרית לכישלון הרפורמות הוא השקעה תקציבית גבוהה מאוד.
כי הם חושבים שינוי במערכת החינוך צריך כסף בטח שהם טועים כדי שתצליח הרפורמות צריך אנשי חינוך המוכנים להיות גמישים בחשיבה, להכיר בעובדה שאנו חיים בעולם משתנה , ולא חינוך מושפע מתהליכים פוליטיים וכלכליים גלובליים.
שלום עבדאללה..אני ואיל דיאב סטודנט לתואר שני במגמת ניהול מערכות חינוך במרכז ללמודים אקדמיים.
השבמחקכל הסיבות שהזכרת לכישלון נכונות. אני רוצה להוסיף עוד שתי סיבות שלפי דעתי גם הם סיבה לכישלון.
1-ורמה העצימו את המנהל ונתנו לו יותר מדי סמכויות דבר שגרם לפער בינו לבין המורים ונוצר מתח בבית הספר.
2-הבלבול והמדע הלקוי שהמורים קבלו לפני שהרפורמה
יצאה לדרך גרם לאכזבות רבות אצלם.
אני ממדוח עאזם סטודנט לתואר שני במניהל החינוך אני מבקר בבלוג שלך לצורך מטלה שהתבקשתי במסגרת קורס תקשוב ולימדה אני חושב שהבלוג מסודר מאוד והנושאים אשר דנת בהם מעניינים מאוד במיוחד למורים והנושא הזה באופן מיוחד היות ואנחנו לפני הסכם של ארגון המורים עם משרד חינוך.ישר כוח
השבמחק